Poznaj Polskę - wycieczka do Poznania

ministerstwopolski ladpoznaj polske

 

 

Jak łączyć przyjemne z pożytecznym, czyli relacja z wycieczki uczniów II LO w ramach programu „Poznaj Polskę”.

Rankiem 24 maja 2022 r. uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego w Augustowie im. Polonii i Polaków na Świecie, wraz z opiekunami, wyruszyli na trzydniową wycieczkę edukacyjną do Białegostoku, Warszawy, Gniezna i Poznania.
To ciekawe przedsięwzięcie zostało zrealizowane w ramach projektu Ministerstwa Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę”. Dzięki umowie podpisanej z ministerstwem przez Powiat Augustowski, uczniowie II LO połączyli zdobywanie wiedzy i umiejętności z integracją, czyli zrealizowali przepis na edukację łączącą przyjemne z pożytecznym.
Przepis był łatwy w wykonaniu, ponieważ na wyprawę po miejscach tożsamościowych dla Polaków i jednocześnie pięknych krajobrazowo, wybrało się doborowe towarzystwo: młodzież, którą zainteresował program wycieczki, bo to była podstawa rekrutacji uczestników.

Rozpoczęliśmy mocnym akordem, czyli od Muzeum Pamięci Sybiru w Białymstoku. Muzeum, otwarte we wrześniu ubiegłego roku, reklamuje się, jako najnowocześniejsze w Polsce. Rzeczywiście ekspozycja jest bogata w multimedialne narzędzia i nie pozwala pozostać obojętnym wobec ukazanych losów zesłańców, katorżników, ofiar rosyjskiego i sowieckiego reżimu. Historia jednej osoby, całej rodziny czy wielu pokoleń? Wystawa Muzeum Pamięci Sybiru to opowieść, którą każdy odbiera inaczej. Doskonały audio-przewodnik pozwala też indywidualizować zwiedzanie. Miarą zainteresowania był fakt, że opiekunowie musieli po ponad dwóch godzinach prosić młodzież, by przyspieszyła zwiedzanie. Wyrażane przez młodzież przekonanie, że warto tu wrócić to komplement dla twórców placówki bardzo potrzebnej i długo oczekiwanej również przez augustowską społeczność Sybiraków.

Ze stolicy Podlasia udaliśmy się do stolicy Polski. Poznawanie układu urbanistycznego Warszawy i zlokalizowanych tu najciekawszych zabytków historii i kultury rozpoczęliśmy od rezydencji Jana III Sobieskiego w Wilanowie. To miejsce, wzorowane na Wersalu Ludwika XIV, zachwyca pięknem barokowej architektury, wkomponowanej w ogród typu francuskiego. Po wizycie w Wilanowie przyszli maturzyści nie będą się już obawiać treści związanych z cechami baroku i sarmatyzmu. Następnie, dzięki kompetentnej przewodniczce, poznaliśmy najważniejsze obiekty położone na Trakcie Królewskim i warszawską starówkę. Spacerowi towarzyszyły opowieści o ludziach i wydarzeniach tworzących niepowtarzalny klimat naszej stolicy.

Ten wątek kontynuowaliśmy drugiego dnia wycieczki, kiedy to poznaliśmy dramatyczne losy Jana Rodowicza, ps. „Anoda”, jednego z bohaterów „Kamieni na szaniec”. W tym celu odwiedziliśmy oddział Muzeum Powstania Warszawskiego: „Cele bezpieki. Areszt Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego 1945-1954”. Tu w 1949 r., mając 26 lat, zginął „Anoda”. Był harcerzem, żołnierzem Armii Krajowej, powstańcem warszawskim, młodym człowiekiem o wyjątkowej odwadze; był duszą towarzyską legendarnego środowiska „Zośkowców”. Jan Rodowicz doczekał upragnionego końca wojny, rozpoczął studia na architekturze – utalentowany, marzył, że przyczyni się do odbudowy ukochanego miasta. Udało się mu przeżyć wojnę a stał się ofiarą komunistycznego aparatu represji!
Jak mądrze opowiadać o tym nieludzkim dla patriotów czasie? Można uczyć się tego od oprowadzającego po „Celach bezpieki” - Andrzeja Komody. Ponad czterdziestoosobowa grupa licealistów dziękowała przewodnikowi za mistrzostwo słowa przede wszystkim zasłuchaniem, czasem też łzami w oczach.

Emocje uspokoiliśmy w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Warszawskiego, po czym ruszyliśmy do kolejnych, historycznych stolic Polski – do Gniezna i Poznania. Zwiedzenie szlaku piastowskiego - miejsc, gdzie „wszystko się zaczęło”, będących kolebką państwa i chrześcijaństwa w Polsce - to powinien być kurs obowiązkowy w edukacji każdego Polaka. Młodzież z Augustowa rzadko ma szanse w czasie szkolnej edukacji odwiedzić te miejsca i warto to zmienić. Tylko patrząc na drzwi gnieźnieńskie można zrozumieć, dlaczego drzwi mogą być ważniejsze niż budynek! I to nawet wtedy, gdy tym budynkiem jest piękna gotycka katedra w Gnieźnie, posadowiona w miejscu koronacji pięciu władców Polski.

Najstarsze zabytki polskiej kultury oglądaliśmy też na Ostrowie Tumskim w Poznaniu. Miasto to pozwala zachwycić się zabytkami gotyku, renesansu i baroku, zlokalizowanymi w nieodległej przestrzeni. Wystarczy przejść z Ostrowa Tumskiego na Rynek Starego Miasta, by podziwiać tam przepiękny renesansowym ratusz, a następnie zobaczyć olśniewającą wszystkimi cechami baroku poznańską farę. Poznań to też miasto, którego mieszkańcy, pomimo lat germanizacji, doprowadzili w 1918 r. do pierwszego zwycięskiego powstania narodowego Polaków. Powstańców wielkopolskich odnaleźliśmy na listach więźniów pierwszego obozu niemieckiego na ziemiach polskich. Utworzyli go Niemcy, od razu po opanowaniu Poznania w 1939 r., w forcie VII, który zwiedziliśmy. Po bolesnych doświadczeniach II wojny światowej przyszło komunistyczne zniewolenie i to w Poznaniu w 1956 r. Polacy powiedzieli władzom swoje „nie”, wychodząc z wypisanymi na transparentach żądaniami „Chleba i wolności”. W ciągu jednego dnia nie udało się zobaczyć wszystkich ważnych miejsc w Poznaniu, ale niedosyt jest dobrą motywacją, by chcieć w te miejsca wrócić.

Niedosyt wiedzy to też motywacja do udziału w kolejnych odsłonach adresowanego do młodzieży programu Ministerstwa Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę”. Warto złożyć projekt i wziąć w nim udział. Uczniowie II LO mieli tę możliwość dzięki Jarosławowi Szlaszyńskiemu, Staroście Augustowskiemu i Zarządowi Powiatu; dzięki Barbarze Koronkiewicz, Dyrektor II LO oraz nauczycielom II LO: Grzegorzowi Gołaszewskiemu, Jolancie Kołakowskiej i niżej podpisanej Danucie Kaszlej.

poznan.wycieczka