Poznaj Polskę - wycieczka do Lublina

ministerstwopolski ladpoznaj polske

WYCIECZKA SZLAKIEM RENESANSU NA LUBELSZCZYZNĘ

W RAMACH PROJEKTU „POZNAJ POLSKĘ” (25.05.2022-27.05.2022)

W środę 25.05.2022 klasa Ic około godziny 5:00 wyjechała z Augustowa, aby przez trzy dni zapoznawać się z kulturą, jak i również historią Lublina, obozu koncentracyjnego -jenieckiego Majdanek, Puław, Kazimierza Dolnego, Nałęczowa i Kozłówki,  a towarzyszącym nam  motywem przewodnim było hasło „Wycieczka szlakiem renesansu”. Dwadzieścioro pięcioro uczniów wraz z dwiema opiekunami, panią dyrektor Barbarą Koronkiewicz i panią Karoliną Kozłowską, jechało przez 6 godzin do stolicy województwa lubelskiego.

Pierwszego dnia skupiliśmy się na zwiedzaniu Lublina. Pierwszym punktem naszej podróży był obóz Majdanek. Wraz z panią przewodnik zwiedzaliśmy to miejsce, słuchając historii      o Majdanku i ludziach, którzy w nim się znaleźli. Przejście przez baraki, muzea i inne miejsca związane z działaniami podczas II wojny światowej skłoniły nas do przemyśleń i zadumy nad tragedią, której ślady zobaczyliśmy na własne oczy. Zachowanie tego miejsca jako Państwowego Muzeum na Majdanku sprawia, że młodzi ludzie, tacy jak my, mogą chociaż częściowo zrozumieć losy ludzi w czasie wojny.

Następnie dotarliśmy pod Bramę Krakowską, która powstała za panowania Kazimierza Wielkiego. Po przekroczeniu Bramy znaleźliśmy się na Rynku Starego Miasta. W czasie zwiedzania starówki zapoznawaliśmy się z  legendami związanymi m. in.: z nadaniem nazwy miastu oraz wyglądu herbu Lublina. Później udaliśmy się do archikatedry św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty. Wewnątrz podziwialiśmy freski, stworzone przez Józefa Meyera, ołtarze, krypty i akustyczną zakrystię.

Dzień zakończyliśmy zwiedzaniem kaplicy Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim, która jest jednym z najcenniejszych zabytków sztuki w Europie. Pani przewodnik opowiedziała nam,     o sławie budowli oraz istocie połączenia sztuki bizantyjskiej z zachodnio-katolicką. Poznaliśmy reguły wykonywania dzieł w stylu, dotąd nam nie znanym, dowiedzieliśmy się też, co znajduje się na malowidłach i jakie ma to znaczenie dla wierzących.

Drugi dzień wycieczki został poświęcony na zwiedzanie Kazimierza Dolnego oraz Puław. Naszym pierwszym miejscem docelowym był Kazimierz Dolny. Wraz z przewodnikiem zwiedzaliśmy miasto. Słuchaliśmy ciekawych opowieści na temat tego miejsca. Mieliśmy nawet szansę poznać historię posągu najbardziej znanego psa w tej okolicy – Werniksa, którego pogłaskanie po nosie przynosi szczęście. Po zwiedzeniu rynku pani przewodnik zabrała nas w miejsce zwane Górą Trzech Krzyży. To piękny punkt widokowy na miasto oraz dolinę Wisły. Słuchając legend na jego temat, mieliśmy okazję zrelaksować się wśród wszechobecnej zieleni. Kolejnym punktem była Baszta. Dowiedzieliśmy się, w jaki sposób została zbudowana i jakie znaczenie ma dla tego miasta. Następnie udaliśmy się do kościoła farnego. Poznawaliśmy historię tego miejsca, m. in. dlaczego został zburzony oraz jakie są plany na temat jego odbudowy. Zwiedziliśmy również mały rynek – centrum dawnej dzielnicy żydowskiej z jatkami i synagogą. Przeszliśmy ul. Senatorską i mieliśmy okazję obejrzeć z zewnątrz spichlerz Mikołaja Przybyły – najstarszy zachowany spichlerz, wybudowany w 1591 roku. Dziś mieści się tam Muzeum Przyrodnicze. W Kazimierzu Dolnym przeszliśmy się  również Wąwozem Korzeniowym. Jego długość wynosi ok. 700m. Największym walorem tego miejsca jest przepiękna natura oraz korzenie starych drzew, które zostały odsłonięte w wyniku erozji.

Następnie pojechaliśmy do Puław, gdzie zachwyciliśmy się piękną siedzibą Czartoryskich, ogromnym  ogrodem oraz pawiami, które są wizytówką tego miejsca. Zwiedziliśmy park otaczający pałac. Mogliśmy ujrzeć budowle, pomniki, ruiny oraz inne dzieła pierwszych właścicieli tego miejsca. Potem udaliśmy się, aby obejrzeć Świątynię Sybilli, gdzie powstało pierwsze polskie muzeum narodowe. Na koniec drugiego dnia zwiedzania podziwialiśmy Domek Gotycki,  wybudowany w stylu neogotyckim według projektu Piotra Aignera. Do jego budowy wykorzystane zostały fragmenty dzieł zgromadzonych przez Izabelę Czartoryską.

Trzeci dzień wycieczki spędziliśmy zwiedzając Nałęczów oraz Kozłówkę. Pierwszym miejscem do którego dotarliśmy w Nałęczowie było Muzeum Stefana Żeromskiego, mieszczące się w dawnej pracowni pisarza. Tam przewodnik opowiedział nam o życiu oraz twórczości autora. W muzeum zostały zachowane oryginalne fotografie rodzinne, meble        z domu artysty. Obok chaty znajduje  się mauzoleum syna Żeromskiego, Adama, który zmarł tam na gruźlicę.

Następnie udaliśmy się do kolejnego muzeum, Muzeum Bolesława Prusa, którego ekspozycja zawierała wiele pamiątek, jakie pozostawił po sobie pisarz, bogate zbiory rękopisów oraz osobiste rzeczy pisarza i jego rodziny. To tam stworzył swoje wielkie dzieła, m. in „Lalkę”.

Kolejną atrakcją w naszym planie wycieczki był Park Zdrojowy, znajdujący się w centrum uzdrowiska. Przechodząc przez park, widzieliśmy ławeczkę pomnikową Bolesława Prusa, przedstawiająca pisarza w meloniku, z dłonią opartą na książce.

Kolejnym i zarazem ostatnim miejscem, do którego dotarliśmy, był sięgający XVIII wieku pałac Zamoyskich w Kozłówce, dawna posiadłość założyciela miasta Jana Zamoyskiego         i rodziny Zamoyskich. W środku budynku wysłuchaliśmy krótkiego wykładu przewodnika na temat historii rezydencji. Następnie zwiedziliśmy dolną część zamku oraz kaplicę pałacową.

„Wycieczka szlakiem renesansu” z pewnością pozostawiła wiele dobrych i niezapomnianych wrażeń u każdego z nas.