W 76. rocznicę zbrodni katyńskiej i w 6. rocznicę tragedii smoleńskiej…

W poniedziałek 11 kwietnia o 10.35 uczniowie i nauczyciele II Liceum Ogólnokształcącego złożyli kwiaty i zapalili znicze pod pomnikiem Ofiar Katynia, usytuowanym na posesji szkoły. Zebrani chwilą ciszy uczcili pamięć ofiar obu tragedii. (bk)


XIV KONKURS WIEDZY OLIMPIJSKIEJ  W II LO W AUGUSTOWIE

W czternastej już edycji  Konkursu Wiedzy Olimpijskiej dla Młodzieży Powiatu Augustowskiego wystartowało 5 szkół z reprezentacjami liczącymi od 5 do 7 zawodników i zawodniczek. Test składający się z 50 pytań przygotował nasz brązowy medalista olimpijski z Atlanty - Piotr Markiewicz. Tradycyjnie część pytań dotyczyła historii starożytnej i nowożytnej olimpizmu i osiągnięć medalowych polskich olimpijczyków. Pewną trudność sprawiły pytania o aktualne wydarzenia sportowe w roku olimpijskim oraz zagadnienia i osiągnięcia polskich sportowców na I Igrzyskach Europejskich Baku 2015, które odbyły się w dniach 12-28 czerwca na 18 obiektach sportowych w stolicy Azerbejdżanu. Warto dodać, że pomysł zorganizowania igrzysk europejskich na wzór azjatyckich, afrykańskich czy panamerykańskich zrodził się pod koniec XX wieku, a zrealizowany został kilkanaście lat później.

Corocznie młodzież gimnazjalna może rywalizować o punkty przydatne do rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych, a także  zdobywać cenne nagrody rzeczowe i książkowe przygotowane przez członków Zarządu Klubu Olimpijczyka - Piotra Markiewicza, Zbigniewa Ryniewicza i Artura Kuryło.

W klasyfikacjach drużynowych zwyciężyły ekipy z Gimnazjum w Białobrzegach oraz II LO w Augustowie. Indywidualnie kolejność wyglądała następująco:

SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

1. Szymon Siłkowski - II LO Augustów

2. Robert Żukowski - II LO Augustów

3. Patryk Urban - II LO Augustów

4. Jakub Cieciuch - II LO Augustów

5. Emil Witkowski - II LO Augustów

GIMNAZJA

1. Maciej Sikorski - Gimnazjum nr 4 w Augustowie

2.Artur Bobier -Gimnazjum w Białobrzegach

3.Aleksandra Rzepnicka - Gimnazjum w Białbrzegach

4.Kamila Witkowska -  Gimnazjum w Białbrzegach

5. Julia Blaska- Gimnazjum Społeczne

 

Konkurs został uwieńczony uroczystym wręczeniem nagród dla laureatów. Dekoracji dokonali organizatorzy oraz Dyrektor II LO Barbara Koronkiewicz.

O nagrody rzeczowe, statuetki dla szkół oraz dyplomy zadbali :

- Piotr Markiewicz i Zbigniew Ryniewicz - Klub Olimpijczyka w Augustowie

- Artur Kuryło i Jan Saczko - UKS Białobrzegi

- Firma AGA - elektroniks


XIV Powiatowy Konkurs Młodego Aktora

30 marca 2016 r. w sali teatralnej I Liceum Ogólnokształcącego im. Grzegorza Piramowicza w Augustowie odbył się XIV Powiatowy Konkurs Młodego Aktora pod hasłem: Co by się nie działo, teatr musi grać. Znakomicie spisały się w nim uczennice naszej szkoły – Weronika Zyskowska oraz Justyna Bronakowska (obie z klasy II a), zajmując odpowiednio drugie i trzecie miejsce.

W pierwszym etapie konkursu dziewczyny zaprezentowały swoje zdolności recytatorskie. Weronika przedstawiła fragment dramatu Piotra Roguckiego „J. P. Śliwa”, natomiast Justyna fragment utworu Erica-Emmanuela Schmitta „Kiedy byłem dziełem sztuki”. Drugi etap polegał na zademonstrowaniu etiudy aktorskiej na wylosowany temat. Obie nasze uczennice brawurowo wywiązały się z tego zadania, dostając się do ścisłego, bo zaledwie czteroosobowego finału. W nim z kolei zmierzyły się z fragmentami sztuk Williama Szekspira, które miały przedstawić w dwuosobowych zespołach. To była naprawdę artystyczna uczta! Dziewczyny zaprezentowały nie tylko znakomite opanowanie tworzywa teatralnego, ale i umiejętność pracy zespołowej. Potwierdziły tym samym swój nieprzeciętny talent aktorski. Ich opiekunem artystycznym był Pan Tomasz Choroszewski.

Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!


Jak rozwiązać nierozwiązywalne

Jak rozwiązać nierozwiązywalne – wprowadzenie do inżynierii kreatywności – pod takim tytułem odbyły się 10 marca zajęcia dla uczniów naszej szkoły przeprowadzone przez dra inż. Jerzego Sienkiewicza, pełnomocnika rektora Politechniki Białostockiej ds. współpracy i kreatywności. W zajęciach uczestniczyli przede wszystkim uczniowie klas z ukierunkowaniem matematyczno – przyrodniczym. Celem zajęć było praktyczne zapoznanie uczniów z metodyką algorytmu wynalazku zwaną Teorią Rozwiazywania Innowacyjnych Zadań (TRIZ). To metoda znana i doceniania na całym świecie jako najlepszy systematyczny zespół procedur i narzędzi rozwiązywania problemów technicznych.

Czterogodzinne zajęcia prowadzone były w formie warsztatów. Obok koniecznej teorii pojawiło się dużo zadań praktycznych. Nie zabrakło także rywalizacji między uczniami w poziomie i tempie rozwiazywania nierozwiązywalnych problemów. Najpilniejsi uczestnicy warsztatów otrzymali drobne upominki.

W programie zajęć uwzględnione zostały następujące zagadnienia:

- przezwyciężanie barier w twórczym rozwiazywaniu problemów technicznych;

- metody identyfikacji i wizualizacji problemów;

- metody generowania nowych pomysłów;

- przegląd technik twórczego wynalazku;

- wprowadzenie algorytmu wynalazku;

- poziomy innowacyjności;

- wektor inercji – jak go pokonać?

- dążenie do doskonałości – Idealny Wynik Końcowy;

- rozwój systemów technicznych;

- analiza sprzeczności technicznych i fizycznych;

- 40 chwytów wynalazczych;

- algorytm rozwiązywania zadań wynalazczych ARIZ;

-przykłady rozwiązań.

Dr inż. Jerzy Sienkiewicz na Politechnice Białostockiej opiekuje się utalentowanymi studentami -diamentami (w ramach projektu Odkrywcy diamentów www.odkrywcydiamentow.pl). Po zakończonych warsztatach pan doktor z uznaniem wypowiadał się o zaangażowaniu i umiejętnościach uczniów II LO, przekonywał, że przy niewielkiej pomocy mogą dokonać rzeczy wielkich. Zachęcał także do zapoznania się z programem stypendialnym Stowarzyszenia Odkrywcy Diamentów. (bk)


II LO – Szkoła Przyjazna Rodzinie

II Liceum Ogólnokształcące w Augustowie otrzymało certyfikat Szkoły Przyjaznej Rodzinie. Certyfikat przyznaje Centrum Wspierania Inicjatyw dla Życia i Rodziny placówkom, które chronią swoich uczniów przed treściami kwestionującymi znaczenie rodziny w życiu człowieka oraz podejmują działania nakierowane na promocję wartości prorodzinnych.

Ponieważ prowadzenie skutecznych działań edukacyjnych i wychowawczych wymaga współdziałania szkoły i rodziców, tak więc program „Szkoła Przyjazna Rodzinie” sprzyja nawiązaniu współpracy szkoły z rodzicami uczniów w zakresie wychowania i przekazywania młodemu pokoleniu spójnego systemu wartości. Propaguje wychowanie oparte na tradycyjnym, europejskim systemie kulturowym, u którego podstaw leży odpowiedzialność, wartość rodziny, szacunek dla życia, daje gwarancję przygotowania młodych ludzi do podjęcia odpowiedzialności za własną rodzinę, kraj i życie społeczne.

Każda przystępująca do programu placówka edukacyjna zobowiązuje się poprzez działania ujęte w szkolnym programie wychowawczym i szkolnym programie profilaktyki kreować pozytywny wizerunek rodziny oraz promować wartości prorodzinne. Wskazane jest, aby działalność ta dotyczyła wszystkich trzech grup odbiorców: uczniów, rodziców, nauczycieli.

Przyjęcie przez szkołę Certyfikatu jest swego rodzaju gwarancją realizacji przez szkołę wychowania dzieci i młodzieży w duchu szacunku dla rodziny. Certyfikat jest również jasnym sygnałem dla rodziców, że posyłając dziecko do szkoły z certyfikatem, będzie ono wychowywane przez szkołę w wartościach rodzinnych i chronione przed szkodliwymi treściami.

- Barbara Koronkiewicz -