Jak rozwiązać nierozwiązywalne

Jak rozwiązać nierozwiązywalne – wprowadzenie do inżynierii kreatywności – pod takim tytułem odbyły się 10 marca zajęcia dla uczniów naszej szkoły przeprowadzone przez dra inż. Jerzego Sienkiewicza, pełnomocnika rektora Politechniki Białostockiej ds. współpracy i kreatywności. W zajęciach uczestniczyli przede wszystkim uczniowie klas z ukierunkowaniem matematyczno – przyrodniczym. Celem zajęć było praktyczne zapoznanie uczniów z metodyką algorytmu wynalazku zwaną Teorią Rozwiazywania Innowacyjnych Zadań (TRIZ). To metoda znana i doceniania na całym świecie jako najlepszy systematyczny zespół procedur i narzędzi rozwiązywania problemów technicznych.

Czterogodzinne zajęcia prowadzone były w formie warsztatów. Obok koniecznej teorii pojawiło się dużo zadań praktycznych. Nie zabrakło także rywalizacji między uczniami w poziomie i tempie rozwiazywania nierozwiązywalnych problemów. Najpilniejsi uczestnicy warsztatów otrzymali drobne upominki.

W programie zajęć uwzględnione zostały następujące zagadnienia:

- przezwyciężanie barier w twórczym rozwiazywaniu problemów technicznych;

- metody identyfikacji i wizualizacji problemów;

- metody generowania nowych pomysłów;

- przegląd technik twórczego wynalazku;

- wprowadzenie algorytmu wynalazku;

- poziomy innowacyjności;

- wektor inercji – jak go pokonać?

- dążenie do doskonałości – Idealny Wynik Końcowy;

- rozwój systemów technicznych;

- analiza sprzeczności technicznych i fizycznych;

- 40 chwytów wynalazczych;

- algorytm rozwiązywania zadań wynalazczych ARIZ;

-przykłady rozwiązań.

Dr inż. Jerzy Sienkiewicz na Politechnice Białostockiej opiekuje się utalentowanymi studentami -diamentami (w ramach projektu Odkrywcy diamentów www.odkrywcydiamentow.pl). Po zakończonych warsztatach pan doktor z uznaniem wypowiadał się o zaangażowaniu i umiejętnościach uczniów II LO, przekonywał, że przy niewielkiej pomocy mogą dokonać rzeczy wielkich. Zachęcał także do zapoznania się z programem stypendialnym Stowarzyszenia Odkrywcy Diamentów. (bk)